Mentoring – kiedy warto poszukać nauczyciela?
5/07/2018 – 19:35 | Komentarze (0)

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak od starożytności, a samo …

Czytaj cały artykuł »
Problemy

Bolączki codzienności. Problemy małe i duże, z którymi styka się każdy z nas.

Psychologia

Psychologia codzienności. Praktyka, teoria, wpływ psychologii na nasze życie.

Twórczość

Literatura, poezja, malarstwo, fotografia, kreatywność.

Uczucia

Świat uczuć, emocji, miłości. To one kierują naszym życiem.

Wizualizacje

Artykuły z dodatkiem filmu video bądź muzyki.

Emocje » Psychologia

Chcesz jeść racjonalnie? Ćwicz jogę

Submitted by on 4/08/2009 – 16:24Komentarze (1)

joga-i-jedzenieW Centrum Badań nad Rakiem w Seattle przeprowadzono ciekawe badania korelacyjne, z których wynika, że osoby uprawiające jogę stają się bardziej świadome swojego ciała, co przekłada się na wprowadzenie racjonalnego i świadomego sposobu odżywiania. W efekcie u osób ćwiczących jogę, rzadko spotyka się problemy z otyłością.

Naukowcy starali się wytłumaczyć ten fenomen. Początkowo, „odchudzający” efekt jogi wiązano jedynie z pogłębieniem się świadomości własnego ciała – innymi słowy, praktykujący jogę nie jedzą szkodliwego jedzenia (np. junk foodów) oraz nie jedzą pustych kalorii (np. w chipsach czy napojach). Podczas czteroletnich badań okazało się, że u praktykujących jogę występuje jeszcze jedna cecha, która pozwala na utrzymywanie masy ciała na stały poziomie. Otóż joga wprowadza człowieka w stan harmonii – jest on mniej zestresowany i rzadziej odczuwa spadki nastroju – w efekcie nie podjada w sytuacjach stresowych w których podjada reszta populacji. Nie podjada, bo takich sytuacji po prostu nie odczuwa!

Na praktykujących jogę przeprowadzono badania, które wykazały, że odżywiają się oni bardziej świadomie niż nie ćwiczący jogi ludzie, a świadomość tą opisać można na pięciu wymiarach:

  • hamowanie – przestawanie jedzenia w momencie ustąpienia uczucia głodu
  • świadomość – wiedza na temat smaku, zapachu potrawy i jej wartości odżywczych
  • wewnątrzsterowność jedzeniowa – nie reagowanie na sytuacje zewnętrzne – np. reklamę
  • emocje – brak reagowania zwiększoną konsumpcją na stres i sytuacje emocjonalnie trudne
  • rozproszenie uwagi – brak zajmowania się innymi rzeczami podczas jedzenia (rozproszenie uwagi sprzyja zjadaniu większych porcji).

fot.: Gabriella Fabbri/SXC

Popularity: 3% [?]

Źródło tekstu: www.fhcrc.org/about/ne/news/2009/08/03/yoga.html

Komentarze (1) »

  • Currently it appears like Movable Type is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

Dodaj komentarz!

Bądź miły. Pisz poprawnie. Nie spamuj :)