5/07/2018 – 19:35 | Komentarze (0)

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak …

Czytaj cały artykuł »
Problemy

Bolączki codzienności. Problemy małe i duże, z którymi styka się każdy z nas.

Psychologia

Psychologia codzienności. Praktyka, teoria, wpływ psychologii na nasze życie.

Twórczość

Literatura, poezja, malarstwo, fotografia, kreatywność.

Uczucia

Świat uczuć, emocji, miłości. To one kierują naszym życiem.

Wizualizacje

Artykuły z dodatkiem filmu video bądź muzyki.

Emocje » Problemy

Nastolatki mają jednak inne mózgi…

Submitted by on 18/11/2009 – 17:30Komentarze (0)

czyli emocje nastolatka

nastolatkiRodzice od dawna podejrzewali, że ich nastoletnie dzieci są z nieco innej planety. Tak, jakby miały zupełnie inne mózgi i nie rozumiały do końca tego, co się do nich mówi. Okres buntu i naporu, który tak trudno jest zrozumieć rodzicom, psychologowie składają na karb zwiększonej emocjonalności nastolatków i trudności z kształtowaniem się tożsamości. W ostatnim numerze Biological Psychiatry udowodniono jednak (jak na razie na myszach), że nastolatki MAJĄ INNE MÓZGI.

Różnica polega jednak nie na tym, że zamiast kory czołowej nastolatki mają pudding, lecz na sposobie przewodzenia informacji. Naukowcy, skupili się amygdali (ciało migdałowate) – ośrodku odpowiedzialnym za emocje, który w trakcie dorastania ulega dość mocnym zmianom. Po zbadaniu rezonansem pobudzenia amygdali u „myszy nastolatków” i dorosłych myszy okazało się, że ścieżki neuronalne, którymi przewodzone są informacje do amygdali, u nastolatków są bardziej plastyczne – prowadzą głównie przez bezpośrednie drogi podkorowe. Tymczasem u dorosłych myszy, głównymi drogami przewodzenia emocji są drogi korowe, przechodzące przez korę nową.

Jakie to ma znaczenie? Otóż droga pośrednia- korowa jest drogą dłuższą. Mózg ma jakby więcej czasu na rozpoznanie bodźców. W przypadku drogi którą wykorzystują emocje u nastolatków, jest ona szybka i niekiedy reakcja może być nieadekwatna do bodźca, bo bodziec nie został właściwie rozpoznany.

Taka interpretacja dość dobrze wyjaśnia impulsywność i mniejszą precyzyjność reakcji nastolatków (reakcje uogólnione). Teraz rodzice mogą otwarcie mówić, że ich nastoletnie dzieci są „inne”, ale nie mogą ich obarczać winą za to, że ich mózg działa nieco inaczej.

fot.:Bina Sveda/SXC

Popularity: 2% [?]

Źródło tekstu: www.elsevier.com/wps/find/authored_newsitem.cws_home/companynews05_01361

Dodaj komentarz!

Bądź miły. Pisz poprawnie. Nie spamuj :)