5/07/2018 – 19:35 | Komentarze (0)

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak …

Czytaj cały artykuł »
Problemy

Bolączki codzienności. Problemy małe i duże, z którymi styka się każdy z nas.

Psychologia

Psychologia codzienności. Praktyka, teoria, wpływ psychologii na nasze życie.

Twórczość

Literatura, poezja, malarstwo, fotografia, kreatywność.

Uczucia

Świat uczuć, emocji, miłości. To one kierują naszym życiem.

Wizualizacje

Artykuły z dodatkiem filmu video bądź muzyki.

Emocje » Psychologia

Zaufanie a pozytywne emocje

Submitted by on 8/03/2010 – 09:00Komentarze (0)

Wydawałoby się, że pozytywny nastrój sprawia, że jesteśmy bardziej ufni w stosunku do innych. Od lat zasadę tą, starali się wykorzystać sprzedawcy produktów i usług, wierząc, że jeśli uda im się wprowadzić nas w pozytywny nastrój, to będziemy bardziej skłonni im zaufać. Tymczasem, nowe badania przeprowadzone na University’s Fisher College of Business w Ohio pokazują, że zależność ta, wcale nie jest taka prosta.

Jak wynika z badań, rzeczywiście, jeśli mamy dobry humor, to jesteśmy bardziej skłonni zaufać drugiej osobie – ale tylko wtedy, kiedy mamy wobec tej osoby pozytywne nastawienie od samego początku. Jeśli zaś podejrzewamy, że osoba chce nas oszukać lub nami manipulować, nasz pozytywny nastrój powoduje, że stajemy się jeszcze bardziej podejrzliwi.

Badania w tym zakresie przeprowadził Robert Lount. Zaprojektował on 5 eksperymentów, które miały pokazać, w jaki sposób nasz nastrój wpływa na naszą ufność wobec innych. Studentów wprowadzano sztucznie w pozytywny bądź negatywny nastrój a następnie stwarzano im sytuację, w której mogli zaufać, lub okazać swój bark zaufania wobec drugiej osoby. W każdym z badań, obiektami co do których studenci mieli wykazać zaufanie lub brak, były osoby, których zdjęcia prezentowano studentom. Zdjęcia dobrano tak, by (statystycznie) przedstawiały osoby bardziej budzące zaufanie (okrągła twarz, łagodne rysy twarzy, duże oczy), lub mniej budzące zaufanie (małe oczy, ostre rysy twarzy, trójkątna twarz).

Osoby, które były wprowadzane w dobry nastrój, statystycznie częściej niż osoby w neutralnym stanie emocjonalnym, okazywały zaufanie osobom ze zdjęć o „godnych zaufania twarzach” ale jednocześnie rzadziej ufały osobom o twarzach „budzących podejrzliwość”.

Badacze, starając się dociec przyczyny takiego stanu rzeczy, przyjrzeli się procesom motywacji do oceny drugiej osoby oraz łatwości z jaką posługujemy się stereotypami. Wyjaśnieniem zjawiska ma być fakt iż jeśli jesteśmy w dobrym nastroju stajemy się bardziej „niechlujni” w ocenie innych – nie chce nam się zagłębiać i dociekać – wolimy posługiwać się stereotypowym obrazem sytuacji. W efekcie, Ci którzy budzą w nas zaufanie ze względu na swój stereotypowy wygląd, w sytuacji kiedy mamy dobry humor, budzą jeszcze większe zaufanie, niż wzbudziliby, gdybyśmy nie byli tak pochopni w ocenie (wynikającej z naszego świetnego humoru).

Wyniki badań są o tyle ważne, że pokazują nam w jaki sposób nasz stan emocjonalny może wpływać na naszą ocenę innych oraz skłonność do posługiwania się stereotypami. Przez to, że mamy dobry humor możemy popełniać błędy w ocenie, dlatego że próbując „ułatwić sobie zadanie”, nie patrzymy obiektywnie na drugą osobę, a jedynie powierzchniowo. Na taką sytuację, zwracać powinny uwagę zwłaszcza osoby zawodowo zajmujące się ewaluacją – np. kierownicy czy rekruterzy – mogą bowiem ze względu na swój nastrój oceniać innych niesprawiedliwie.

Popularity: 1% [?]

Źródło tekstu: psychcentral.com/news/2010/03/04/good-mood-less-trust/11861.html

Dodaj komentarz!

Bądź miły. Pisz poprawnie. Nie spamuj :)