5/07/2018 – 19:35 | Komentarze (0)

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak …

Czytaj cały artykuł »
Problemy

Bolączki codzienności. Problemy małe i duże, z którymi styka się każdy z nas.

Psychologia

Psychologia codzienności. Praktyka, teoria, wpływ psychologii na nasze życie.

Twórczość

Literatura, poezja, malarstwo, fotografia, kreatywność.

Uczucia

Świat uczuć, emocji, miłości. To one kierują naszym życiem.

Wizualizacje

Artykuły z dodatkiem filmu video bądź muzyki.

Emocje » Psychologia

Czy opakowanie prezentów ma znaczenie?

Submitted by on 25/12/2010 – 19:17Komentarze (1)

czyli dlaczego warto pakować prezenty

Znaleźliście dużo prezentów pod choinką? Były to prezenty udane czy kompletnie nietrafione? I jak zapakowane były wasze prezenty – w zwykłą torebkę czy może dużo papieru i wstążeczek? Im więcej papieru i dodatków tym lepiej – twierdzą psycholodzy. Dzięki temu bowiem nasz prezent sprawi obdarowanemu większą radość!

Czy to w co opakowany jest prezent może wpłynąć na to, jak zostanie on odebrany? Okazuje się, że tak – udowodnił to w 1992 roku dr Daniel Howard , psycholog z Southern Methodist University in Dallas. Howard chciał sprawdzić, czy to, w co zapakujemy podarek w jakikolwiek sposób wpłynie na jego postrzeganie. W tym celu zaprojektował kilka eksperymentów.

W pierwszym, 45 studentów poproszono o udział w badaniu, które miało na celu ocenę 4 produktów. Po zakończeniu badania (które było oczywiście jedynie przykrywką), wręczono studentom podarunki za udział w badaniu. Był to wełniany pokrowiec na siodełko rowerowe. Część pokrowców rozdano w foliowym woreczku producenta, część zaś zapakowano w ozdobny papier i przewiązano wstążeczkami. Kiedy badani odpakowali swoje prezenty poproszono ich o wypełnieni krótkiej ankiety i ocenę tego, na ile otrzymany prezent był potrzebny, trafiony i dobry. Po podsumowaniu wyników okazało się, że ci, którzy otrzymali pokrowiec w ozdobnym opakowaniu, ocenili go globalnie lepiej niż ci, którzy dostali go bez ładnego opakowania. (różnica wyniosła ponad punkt na skali 9 punktowej).

W kolejnym eksperymencie, Howard chciał stwierdzić, czy to, że prezent zostanie zapakowany będzie powodowało większa radość u osoby otrzymującej prezent. Okazało się, że radość z otrzymania zapakowanego prezentu była wyższa niż z prezentu niezapakowanego.

W ostatnim eksperymencie, Howard chciał sprawdzić, czy jakość opakowania ma znaczenie. Część badanych dostało więc prezent w ozdobnym opakowaniu, część bez opakowania, a części prezent zapakowano w zwykły papier pakowy. I znów okazało się, że wstążeczki i kolory mają znaczenie – prezent ładnie zapakowany podobał się najbardziej. Prezenty zapakowane w szary papier pakowy nie zostały już tak wysoko ocenione, ale i tak, podobały się bardziej niż prezenty pozbawione opakowania.

Dlaczego bardziej podobają się nam zapakowane prezenty? Prawdopodobnie dlatego, że zakładamy iż prezent, który został starannie zapakowany wymagał nieco większego wysiłku niż po prostu zakup prezentu w sklepie i wręczenie go bez opakowania. Proste i logiczne prawda? A mimo to, obecnie coraz częściej, zamiast misternie zapakowanych prezentów wręczamy upominki w ozdobnych torebkach, które choć ładne, nie wymagają od nas żadnego dodatkowego wysiłku przy pakowaniu.

Jeśli będziecie więc dawać komuś prezent, pamiętajcie o tym, że warto poświęcić tych kilka minut więcej na eleganckie opakowanie, które będzie od osoby której dajemy prezent wymagało kilku chwil manipulacji nad wstążeczką i rozrywaniem papieru – taki prezent sprawi obdarowanemu większą radość. A o to przecież chodzi, prawda?

fot.:Patrick Hajzler/SXC.hu

Popularity: 1% [?]

Źródło tekstu: http://www.guardian.co.uk/science/punctuated-equilibrium/2010/dec/20/1

Komentarze (1) »

Dodaj komentarz!

Bądź miły. Pisz poprawnie. Nie spamuj :)