Mentoring – kiedy warto poszukać nauczyciela?
5/07/2018 – 19:35 | Komentarze (0)

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak od starożytności, a samo …

Czytaj cały artykuł »
Problemy

Bolączki codzienności. Problemy małe i duże, z którymi styka się każdy z nas.

Psychologia

Psychologia codzienności. Praktyka, teoria, wpływ psychologii na nasze życie.

Twórczość

Literatura, poezja, malarstwo, fotografia, kreatywność.

Uczucia

Świat uczuć, emocji, miłości. To one kierują naszym życiem.

Wizualizacje

Artykuły z dodatkiem filmu video bądź muzyki.

Emocje » Psychologia

Mentoring – kiedy warto poszukać nauczyciela?

Submitted by on 5/07/2018 – 19:35Komentarze (0)

help-2444110_640

Mentoring to brzmiące bardzo nowocześnie słowo określające osobisty rozwój, który wydarza się w przestrzeni partnerskiej relacji pomiędzy uczniem a jego nauczycielem czy mistrzem. Taki sposób kształtowania własnej osoby znany jest jednak od starożytności, a samo słowo mentoring pochodzi od imienia nauczyciela Telemacha, syna Odyseusza.

Jak działa mentoring?

Mentoring jest formą samorozwoju, która oparta jest o spotkania i rozmowy z osobą, którą można uznać za nauczyciela w danej dziedzinie. Na pewnych etapach życia takie relacje często wydarzają się w sposób naturalny i nieformalny. Bywa jednak, że niektóre osoby czują silną potrzebę rozwoju w danej dziedzinie i wówczas sięgają po bardziej sformalizowane formy mentoringu. Powodów do zdecydowania się na niego może być wiele.

Mentoring – sposób na samorozwój

Mentoring można określić jako powrót do tradycyjnej nauki w systemie uczeń – mistrz. Tak rozumiane kształcenie się bardzo rzadko obejmuje tylko podstawowe umiejętności zawodowe, ale raczej sięga głębiej. Może prowadzić do rozwoju osobowości i pracy nad własnym charakterem czy zmian w życiu duchowym. Wszystko zależy od tego, czym dysponuje nauczyciel i co chcę od niego czerpać jego uczeń. Niewątpliwie jest to jednak z jeden z najbardziej znanych i lubianych sposobów rozwijania samego siebie, ponieważ zostawia dużo przestrzeni na własne odkrycia, ale równocześnie dostaje się wskazówki z zewnątrz.

Mentoring pomoże tym, którzy czują, że stanęli w miejscu

Wiele osób zna złudne uczucie dotarcia do kresu własnych możliwości lub trudności z dalszym rozwijaniem się bez zewnętrznego wsparcia. W życiu zdarzają się momenty, które wydają się być nie do przejścia bez pomocy czy wiedzy drugiego człowieka, w których ma się wrażenie, że utknęło się w miejscu. To moment, w którym warto sięgnąć po mentoring i skorzystać z doradztwa bardziej doświadczonej osoby. Dobry mentor przeszedł już nie raz w swoim życiu przez takie momenty, wie jak radzić sobie z kryzysami i zna rozmaite środki dzięki którym dalszy rozwój nie będzie zahamowany.

Mentoring jak droga do zdobycia nowych kompetencji

Najczęstszym przypadkiem sięgania po mentoring jest chęć zdobycia większej ilości wiedzy, wyższych kompetencji czy praktycznego know-how. Mentor może podsunąć swojemu uczniowi nieznane dotychczas przez niego źródła informacji czy sposoby uczenia się. Jednak to, co jest najcenniejsze w kontakcie z nim, to żywe, wypracowane przez niego samego wiedza, metody i umiejętności, których nie znajdzie się nigdzie indziej.

Mentoring pomoże na brak motywacji

Jedną z przyczyn braku motywacji w jakimkolwiek rozwoju bywa poczucie osamotnienia. Dalsza droga może nabierać charakteru ciągłej walki przy jednoczesnych trudnościach w znalezieniu osoby, od której można by uzyskać zrozumienie. W mentoringu kontakt z osobą, która przechodziła wcześniej przez kryzysy motywacyjne i podobne trudności, sprawia, że to osamotnienie znika. Nauczyciel może też pomóc znaleźć strategie, które pomagały mu w odzyskaniu utraconej pasji.

Popularity: 1% [?]

Dodaj komentarz!

Bądź miły. Pisz poprawnie. Nie spamuj :)